zondag 21 december 2014

Kniepertjes bakken.

Al jaren bakt mijn moeder rond de kerst kniepertjes. Bakken vol, voor iedereen.
Mijn vader had het op een gegeven moment wel gehad en bedacht dat mijn zus en ik met Sinterklaas zelf maar een hoorntjesijzer (zo heet het) en het recept moesten hebben. Wij kregen een handgeschreven recept in een zelfgemaakt envelopje (erg zuinig op zijn aangezien mijn vader er niet meer is.) Het komt er niet alle jaren van maar gisteren dacht ik, vooruit kniepertjes bakken.
Wat heb je nodig:
een hoorntjesijzer (wafelijzer)
500 gr. patentbloem
200 gr. roomboter
3 eieren
500 gr. witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
snufje zout
Dit alles goed mixen (deeghaken) en er balletjes van maken. Mijn moeder zegt altijd: even groter dan een soepballetje.
Dan het wafelijzer goed heet maken (stand 3 / 4) en er een balletje tussen leggen en dicht knijpen.
Even kijken af en toe, ze moeten niet te bruin. Laten afkoelen en smullen maar.

 Het wafelijzer, en het handgeschreven recept van mijn vader.
 Er staat bij: naar oud Drents recept (ik weet niet hoe ze er aan komen).
 Allemaal kleine balletjes (niet allemaal even groot maar vooruit....)


 Laten afkoelen en je hebt een hele stapel......

2 opmerkingen:

  1. Hmmmm, en ik weet dat ze lekker zijn! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, sounds wonderful and looks so mouth watering!!!
    Have a happy happy christmas time
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen